OPsystemOY logo RGB
op jasto huvud maskiner transparent 1906ny
kuulumme op gruppen

Koukkukuljetus Oy

OP SYSTEM - SE SYMPAATTINEN KONETALO

Harvoin toimittajalle on konetaloa määritelty sympaattiseksi. Koukkukuljetus Oy:n kahvihuoneessa, Kokkolan satamassa tämäkin tuli kuultua. Keskustelussa olivat mukana yrityksen toimitusjohtaja Petteri Jukkola, sekä puolen tusinaa henkilöstön edustajia.
Teimme Jukkolan sekä Koukkukuljetus Oy:n operatiivisen johtajan Jarmo Vuotilan kanssa laajan kierroksen Kokkolan sataman, sekä KIP:n alueen lähes 700 hehtaarin alueella ja tutustuimme yrityksen monipuoliseen toimintaan.


Kahvipöytäkeskustelun edetessä käytössä olevien koneiden maailmaan, lohkaisi joku pöydän takaa, ”OP System on se sympaattinen konetalo”. Hiukan asiaa hymähdettyäni ja lisäkommenttia kaivettuani, kuulin monta perustetta sympaattisuuteen.

Koukkukuljetus Oy

1982 perustettu, mies ja auto periaatteella entisen Outokumpu Oy:n tehtaiden välisiä materiaaleja siirrellyt, Koukkukuljetus Oy on kasvanut suurteollisuusalueen ja sataman merkittäväksi moniosaajaksi.
2010 uuteen omistukseen siirtynyt yritys työllistää noin 70 henkilöä ja omaa lähes 80 yksikköä käsittävän konekannan.
Yrityksen valtavaa kasvua ovat edesauttaneet Kokkolan sataman sekä suurteollisuusalueen voimakas kehitys, sekä rohkeat aluevaltaukset teollisuuspalveluiden sektorilla ja rakennusalan vaativien nostojen, siirtojen ja laahausten saroilla. Koukkukuljetus operoi pääsääntöisesti suurteollisuusalueella, Kokkola Industrial Parkissa (KIP), sekä sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevassa Kokkolan satamassa.
Kokkola Industrial Park on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymä, jossa toimii 15 kemian- ja metallialan tuotannollista yritystä sekä noin 60 palveluyritystä, jotka tukevat tuotantoyritysten ydintoimintaa. 700 hehtaarin alue työllistää suoraan 2 250 henkilöä. Yritysten yhteen laskettu liikevaihto on noin 1,75 miljardia euroa ja yli 95% tuotteista menee vientiin.
 
Kokkolan satama puolestaan on Suomen suurin irtotavara- eli bulkkisatama, Suomen suurin transitoliikennesatama, sekä Suomen 3. suurin yleissatama. Satamassa on Pohjoismaiden ainut katettu joka sään terminaali (AWT).
Koukkukuljetus Oy tuottaa palvelujaan molemmissa kohteissa. Sen työnkuvaa ovat mm. laivoilla saapuvien rikaste-, ja raaka-ainekonttien purut, näytteiden otto, jätteiden käsittely, valikoidut maanrakennustyöt, ulkoalueiden ympärivuotinen kunnossapito sekä tyypilliset teollisuuspalvelut. Lisäksi yhtiö tarjoaa ahtaus ja huolintapalveluita.
– Tärkein ominaisuutemme näissä töissä on joustavuus ja palveluiden saatavuus, Petteri Jukkola tuumaa. – Joustavuuden lisäksi korostan henkilöstömme rautaista ammattitaitoa sekä eri tarkoituksiin parhaiten sopivaa konekantaa, mies jatkaa.
– Toimimme normaalisti kahdessa vuorossa, mutta palveluumme kuuluu myös 24/7 päivystys. Olemme siis aina valmiustilassa, mikäli asiakkaidemme tarpeet sitä vaativat, Jukkola kertoo.

Ei pelkästään konekauppaa

Koukkukuljetus Oy:llä on käytössään kolme Sennebogen materiaalinkäsittelykonetta ja kaksi Doppstadt rumpuseulaa. – Seulalla seulomme monenlaista materiaalia, Jukkola kertoo.
Kuvaushetkellä murskattiin ja seulottiin erilaisia kuljetussäkkejä. – Muovisäkkien pohjalle jää aina materiaalia, jonka seula erottelee hävikin välttämiseksi. Itse säkit murskataan ja kuljetetaan jätteenpolttolaitokselle, mies valaisee.
– Murskien käyttö lisääntyy jatkuvasti, koska niiden avulla saamme materiaalit tehokkaaseen ja ympäristöystävälliseen kierrätykseen.
 
Doppstadt on osoittautunut järeäksi ja kestäväksi koneeksi. – Niissä ei esiinny minkäänlaisia ”lastentauteja”, vaan ne ovat jo tehtaalta lähtiessään testattuja, toimivia koneita, Jukkola kehuu.
– OP System ja heidän henkilöstönsä ovat yhtä rautaisia ammattilaisia, kuin olemme itsekin, mies toteaa.
– He eivät myy meille pelkkiä koneita, vaan järkeviä ratkaisuja meidän tarpeisiimme. Se on konekaupassa harvinaista, että myyvä osapuoli välittää aidosti asiakkaan bisneksestä ja haluaa nähdä vaivaa sen puolesta. Suunnittelemme ja kartoitamme heidän kanssaan tarpeemme ja he etsivät meille parhaat ratkaisut, Jukkola kertoo.
– OP Systemin väki tarttuu tiukasti haasteisiin, mitä ikinä täällä keksimmekään.Hieno piirre on myös se, että vaikka olemme hankkineet vuosien saatossa joitain heidän edustamiaan koneita maailmalta, he eivät ole mustasukkaisia. OP System tarjoaa meille parhaan mahdollisen huolto- ja varaosa-avun sekä teknisen tuen, Petteri Jukkola huomauttaa.
Koukkukuljetuksella on oma huoltohalli ja siellä työskentelevät pätevät asentajat.
 
– OP System järjestää heille tuotekoulutusta säännöllisesti ja näin pitää meidät jatkuvasti kehityksen mukana, Jukkola kertoo.
– OP System on aidosti kiinnostunut tekemisistämme ja haluavat olla mukana arjessamme. Se on harvinaista herkkua, mies tuumaa.
Sennebogeneiden loppukäyttäjät istuvat kahvipöydässä ja kehuvat vihreitä koneitaan auliisti.
”Sennebogen on suunniteltu materiaalinkäsittelyyn ja sen kyllä huomaa käytössä”, joku toteaa. ”Siinä on paljon erikoistoimintoja, joita ei maanrakennukseen tarkoitetuissa koneissa ole”, hän jatkaa.
”Niin ja kivihiiltä tai jotain pehmeämpää materiaalia vuorottain käsiteltäessä, on kouranpaineet ja koneen muu käytös helposti hytin näytöltä säädettävissä”, toinen kehuu.
”Eikä minkäänlaisella kahmarilla mätettäisi materiaalia niin nopeasti kuin Sennebogenilla” yksi huikkaa sivusta.

OPsystem sm518 se sympaattinen konetaloKuvassa Koukkukuljetuksen vanhempi, työtä pelkäämätön Doppstadt rumpuseula. Uudempi Doppstadt toimitettiin taloon syksyllä 2019.

OPsystem Sennebogen821 Koukkukuljetus Oy– Kuvan Sennebogenin ohjaamon haluttiin nousevan tavanomaista korkeammalle, Petteri Jukkola kertoo. – Op System reagoi pyyntöön heti ja saimme tehtaalta korokepalan hytin alle.